ریاست انکشاف تحصیلات طبی(EDC)

معرفی:

برنامه اکمال تخصص برای نخستین‌بار در چوکات پوهنځی طب پوهنتون ننگرهار که تحت قیمومیت‌(filial) پوهنځی طب کابل بود، ایجاد شد که در آن زمان، استادان پوهنځی طب کابل برای پیشبرد تدریس محصلان پوهنځی طب ننگرهار و اکمال تخصص همه‌ روزه مطابق با تقسیم‌ اوقات معین رفت و آمد می‌نمودند.

بعد از تحولات چندین ساله در کشور، تمام امور این برنامه بنابر لزودم‏ دید مقامات ذیصلاح، به پوهنځی طب کابل واگذار شد که واجدین شرایط بعد از سپری‌نمودن یک امتحان اختصاصی، شامل این برنامه می‌شدند. بعد از ارتقای پوهنځی طب کابل به انستیتوت دولتی طب کابل، در سال  1366هـ ش  یک ریاست تحت عنوان ریاست انکشاف تحصیلات طبی در چوکات این انستیتوت ایجاد گردیده که اولین رئيس آن پوهندوی دوکتور نجیب‌الله فریدون یک تن از استادان دیپارتمنت پتالوژی بود که این ریاست در آن زمان شامل برنامه‌های انکشافی سازمان صحی جهان با کود A004 نیز گردید.

این برنامه الی اکنون در چوکات ریاست انکشاف تحصیلات طبی پوهنتون علوم طبی کابل "ابوعلی ابن‌سینا" به پیش برده می‌شود.

وظایف عمده‌ی ریاست انکشاف تحصیلات طبی، پیشبرد برنامه‌های ماستری، تنظیم و مدیریت برنامه اکمال تخصص و نیز هم‌کاری در قسمت بازنگری کریکولم‌های پوهنځی‌‌های پوهنتون علوم طبی کابل "‌ابوعلی ابن‌سینا" می‌باشد.

این ریاست اکنون دارای یک اتاق اسکی‌استیشن برای دروس مشاهدوی محصلان و یک سالون بزرگ اسکیل‌لب جهت کارهای عملی محصلان این پوهنتون بوده که اسکیل‌لب مذکور در زمستان سال 1397هـ ش افتتاح و بهره‌برداری شد.

هم‌چنان این ریاست دارای دو کمیته‌های PBL و CBL بوده که کمیته‌های متذکره به‌نام‌های Problem Beas learning  و Case Beas learning یاد می‌شوند و جهت حل مشکلات اساسی محصلان در بین خودشان به شکل گروپ‌وار تحت نظارت استادان پیش برده می‌شود. اکنون این ریاست دارای 9 تن پرسونل می‌باشد.

اکنون در رأس ریاست انکشاف تحصیلات طبی(EDC)، پوهنوال دوکتور محمد ولی ناصری قرار داشته که ایشان در سال ۱۴۰۳هـ ش بر اساس پیشنهاد ریاست پوهنتون علوم طبی کابل «ابوعلی ابن سینا» و وزارت تحصیلات عالی و منظوری مقام عالی ریاست الوزراء به عنوان رئیس این بخش تعیین گردیده است.

شماره تماس دفتر: 0202511591

Email Address: edc@kums.edu.af