تاریخچه و دیدگاه

تاریخچه و دیدگاه

تأسیس پوهنځی طب و توأمیت آن با کشور ترکیه از سال 1311  الی 1324:

 مبنی بر نیاز ایجاد تحصیلات عالی در کشور بعداز بررسی های همه جانبه درسال1311هـ ش مطابق به 1932م در زمان سلطنت نادرشاه پوهنځی طب منحیث اولین نهاد تحصیلات عالی درکشور تاسیس شد چون آن‏زمان کادر علمی و اداری بتواند امور پوهنځی را به پیش ببرد، در کشور ما وجود نداشت. بناً تصمیم اتخاذ شد تا ازکشور دوست ترکیه در این مورد کمک خواسته شود، همان بود که پروفیسوران کشور ترکیه بخش‌های مختلفه پوهنځی طب را به عهده و روز تا روز تقویه نمودند. ابتدا بنای اساسی برای پوهنځی وجود نداشت بناً تعمیر واقع دارلامان و بعدأ تعمیر لیسه حبیبیه (لیسه عایشه درانی فعلی) محل تدریس محصلین طب انتخاب شده بود بعداً تعمیر اساسی و بنیادی فاکولتۀ طب که فعلاً پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل در آن جاگزین است، اعمار و پوهنځی به تعمیرمتذکره انتقال نمود. دوکتور رفقی بیگ بحیث اولین رئیس این موسسۀ و سپس پروفیسور دکتور حسن رشاد بیگ و به تعقیب آن پروفیسور داکتر زاهدی بیگ که همه پروفیسوران کشور دوست ترکیه بودند باالترتیب سمت ریاست این پوهنځی را بعد از امضاء توامیت به عهده داشتند. پروفیسوران کشور دوست ترکیه با ایجاد نظام نامه، دیپارتمنت های مورد نیاز و مسولیت دیپارتمنت‌های مربوطه، خدمات شایانی را در بخش اکادمیک به پوهنځی طب منحیث اولین نهاد تحصیلات عالی در افغانستان تاسیس نمودند.

دیدگاه

پوهنتون علوم طبی کابل"ابوعلی ابن سینا" متوقع است! تا از طریق نوآوری مستمر در آموزش، تحقیق، خلاقیت و کارآفرینی در پهلوی تاثیرگذاری بنیادی، بالای صحت عامه منحیث یک نهاد معتبر علمی در سطح ملی و بین المللی مطرح باشد!

مأموریت

پوهنتون علوم طبی کابل"ابوعلی ابن سینا" به عنوان یک پوهنتون با اعتبار ملی با استفاده از کادرهای ورزیده خویش و با بهره‌گیری از تکنالوژی‌های جدید به نوآوری در آموزش و پرورش علوم طبی، رشد و توسعه فرهنگ تحقیقات علمی، تقویه روحیه هم‌کاری میان دیپارتمنت‌ها، پوهنځی‌ها، موسسات صحی پوهنتون و سایر نهادهای اکادمیک طبی کشور، تعهد و تلاش متداوم جهت ارتقای آموزش در راستای بهبود صحت و کیفیت عرضه خدمات صحی در سطح ملی و بین المللی، توسعه و به کارگیری شیوه‌های جدید مراقبت از مریض به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی و تربیوی خویش در قبال جامعه، عهده دار تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و خلاق، گسترش دانش در سطح ملی و جهانی و انجام مطالعات و تحقیقات علمی و کاربردی بر اساس تقاضای جامعه علمی کشور می باشد.

ارزش ها

پوهنتون علوم طبی کابل"ابوعلی ابن سینا" برای تحقق دیدگاه و ماموریت خویش متعهد به کیفیت بالا و تنوع خدمات، عدالت و انصاف در تصمیم گیری‌ها، توسعه دوره‌های آموزشی و تحقیقی، خلاقیت و نوآوری در امور تدریس و عر ضه خدمات صحی قابل اعتماد و مؤثق،  پاسخگو و مسوولیت‌ پذیری در قبال برنامه ریزی‌های تدریسی، تحقیقی و عرضه خدمات صحی می‌باشد:

·        رهبری و مدیریت

·        رعایت اصول اخلاقی

·        عدالت

·        نوآوری

·        یاددهی و یادگیری

·        تعهد و کارآیی

·        کارگروهی

·        همکاری

·        عرضه خدمات صحی

·    حساب دهی و شفافیت

  • در سال1311هجری شمسی منحیث اولین نهاد تحصیلات عالی در کشور به سویه پوهنځی تأسیس شد.
  • در سال 1359هجری شمسی  به سطح انستیتوت تحت نام انستیتوت دولتی طب کابل ابوعلی ابن سینا که شامل پوهنځی های طب معالجوی، طب اطفال و ستوماتولوژی بود، ارتقاء نمود.
  • در سال 1383هـ ش با تکمیل معیارات لازم به سطح پوهنتون تحت نام پوهنتون طبی کابل ارتقاء کرد.
  • در سال 1385هـ ش​ پوهنځی نرسنگ در چوکات پوهنتون طبی کابل ایجاد شد.
  • در سال 1389هـ ش پوهنځی صحت عامه بنابر نیاز جامعه تاسیس شد.
  • در سال1391هـ ش پوهنځی علوم متمم صحی با در نظرداشت نیازمندی های مبرم کشور با ایجاد دیپارتمنت های فارغ در چوکات پوهنتون تاسیس شد.

در سال 1397هـ ش بر اساس پیشنهاد پوهنتون نام آن به پوهنتون علوم طبی کابل "ابوعلی ابن سینا" مسمی شد.