شفاخانه تدریسی میوند

معرفی شفاخانه تدريسی ميوند:

 شفاخانه تدریسی میوند از مدت ۹ دهه بدینسو در قلب کابل بعد از تأسیس پوهنځی طب کابل و شفاخانه علی آباد ایجاد و  به فعالیت آغاز کرد، ابتداً به اسم شفاخانه (قلعه باقرخان ) مسمی بوده و بعدها بنام (مستورات) مسمی گردید. در زمان حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان بنام (میوند) مبدل شده و مراحل مختلف فعالیت‌های انکشافی، تغییرات و تحولات ناشی از شرایط اجتماعی، سیاسی، دگرگونی‌ها و نابسامانی های ناشی از جنگ ها را پیموده است. شفاخانه تدریسی میوند در سال ۱۳۱۶ هـ ش  در زمان حکومت محمد ظاهر شاه تأسیس و اعمار گردید.

شهر کابل یکی از شهرهای پر ازدحام افغانستان بوده، که تقریبا در حدود شش میلیون نفوس دارد، درحالی‌که ساختار فزیکی شفاخانه‌های موجود در شهر کابل به همان شکل سابقه برای نفوس حدود یک میلیون طرح گردیده بود. بناءً شک نیست که عرضه خدمات صحی در این شفاخانه، به نسبت مشکلات ساختار فزیکی و امکانات موجوده به مشکلات مواجه است.

شفاخانه تدریسی میوند در حال حاضر با داشتن ۲۵۰ بستر فعال ؛ ۶ دیپارتمنت مصدر خدمت به مردم می باشد. 

  1. دیپارتمنت جلدی و زهروی
  2. دیپارتمنت داخله اطفال
  3. دیپارتمنت جراحی اطفال
  4. دیپارتمنت جراحی پلاستیک
  5. دیپارتمنت گوش و گلو
  6. دیپارتمنت نیوناتولوژی

در شفاخانه تدریسی میوند ۳۵۳ تن پرسونل در بست دارد که ۲۴۱ تن کارمند فنی به شمول متخصصین دوکتوران ترینی ؛ بخش فنی «اکسری؛ فارمسی؛ لابراتوار؛ انستیزی» و بخش نرسنگ به شمول رئیس و سرطبیب شفاخانه می باشد. در بخش غیر مسلکی کارمندان اداری و کارکنان خدماتی به تعداد ۱۱۲ تن می باشد. و هم قابل یاد آوری میدانیم اینکه ۱۸ تن استادان و ۶ تن دوکتوران والنتیر که جمله کارمندان مسلکی شفاخانه که انجام خدمت  می نمایند ۲۶۵ تن انجام وظیفه می نمایند.

 

 

به وضاحت چگونگی تعداد در بخشهای مربوطه می پردازیم

  1. متخصصین جمله ۲۹ تن
  2. دوکتوران ترینی 75 تن
  3. کارمندان فنی جمله 34 بست که از جمله( اکسری ۸ تن،  فارمستت ۶ تن، لبرانت ۱۱ تن، انستیزیست ۶ تن، واکسیناتور ۳ تن ، نرس 101 تن، رئیس و سرطبیب که بست اکادمیک اند ۲ تن، کارمندان اداری ۲۱ تن  و کارکنان خدماتی 91 تن )

این شفاخانه دارای سه عملیات‏خانه می باشد.

در یک روز حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ مریض در بخش های مختلف سراپا نیز تداوی و معاینه میگردند.

عواید آن به طور اوسط در ماه حدود ۹ صد  هزار الی یک میلیون افغانی جمع آوری شده و به حساب عایدات دولت انتقال میشود.

مطالعات و تحقیقات:

 در حال حاضر تمامی تحقیقات علمی مقاله‌های داخلی و خارجی استادان پوهنتون علوم طبی کابل «ابو علی ابن سینا» در همین شفاخانه انجام می‌شود. این یکی از برتری‌ها و مزیت‌های شفاخانه تدریسی میوند است.

برنامه تخصص:

برنامه‌های معیاری تخصص در بخش امراض جلدی و زهروی ؛ گوش، گلو  و بینی؛ جراحی پلاستیک؛ داخله اطفال؛ جراحی اطفال و نیوناتولوژی در همین شفاخانه بنیان گذاری شده است. این برنامه در شش دیپارتمنت با نصاب درسی تایید شده پوهنتون علوم طبی کابل و وزارت تحصیلات عالی موجود است. داکتران فارغ شده از تمام پوهنتون‌های افغانستان در یک رقابت آزاد شامل این برنامه می‌شوند و تحصیلات مسلکی و علمی خویش را در این نهاد ادامه می دهند.

ترینی‌های‌ که در دپیارتمنت‌های گوناگون این شفاخانه تریننگ دیده و به عنوان متخصص تقدیم جامعه می شوند تمام ترینی‌ها به شکل محصل بوده  از برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت مستفید می‌شوند. درین برنامه هر هفته حد اقل یک کنفرانس علمی توسط ترینی‌ها ارایه می‌گردد ؛ برعلاوه از این برنامه توسط پوهنتون علوم طبی کابل و ریاست انکشاف تحصیلات طبی به گونه منظم نظارت و ارزیابی صورت می‌گیرد؛ شفاخانه برای بهبود برنامه‌های ترینی‌ها مصمم است تا متخصصان مجرب تقدیم جامعه نماید.

دیدگاه: Vision

شفاخانه تدریسی میوند می‌خواهد که از طریق عرضه خدمات عالی تدریسی معالجوی و تحقیقی یکی از مراکز عالی و برتر اکادمیک در جهت انکشاف علم وطبابت و تداوی مریضان در سطح کشور و منطقه باشد.

ماموریت: Mission

شفاخانه تدریسی میوند با فراهم نمودن زمینه های تدریس برای محصلان و دوکتوران جوان تحقیق برای استادان و عرضه خدمات صحی و اختصاصی برای مریضان در سطح کشور با در نظر داشت تطبیق مودل های جدید تداوی برای مراقبت مریضان و نورآوری در پروگرام‌های تشریک مساعی بین دیپارتمنت ها بخش های تشخیصیه نرسنگ و اداری و ترویج اخلاق طبابت و تضمین اعتباردهی از کیفیت عرضه خدمات صحی به یک مرکز مهم صحی مبدل شده است.

ارزش‌ها:

  1. حق صحت:  شفاخانه تدریسی میوند صحت را حق طبیعی هر فرد جامعه دانسته و خود را متعهد به ایجاد شرایط مناسب صحی بدون در نظر داشت هیچ نوع تبعیض در هنگام عرضه خدمات صحی برای تمام مریضان میداند ؛ و خود را مکلف به انجام خدمات معالجی ؛ تخصصی ثالثی برای مصابین امراض گوناگون در دیپارتمنت های موجود با رعایت به موقع بودن در هنگام ضرورت در محدوده امکانات به طور مکفی و موثر با تمام توانایی و مهارت مسلکی به منظور کاهش میزان مرگ و از بین بردن معیوبیت‌های ناشی از امراض، در دیپارتمنت های فوق میدانیم .
  2. شراکت و همکاری: ما به اشتراک باهمی در بخش های مختلف ذیربط به شمول سکتورهای مسول در بخش‌های صحی و غیر صحی باور داریم ؛ اقدامات موثر در عرصه خدمات نیاز به مشارکت و هم‌کاری همه‌جانبه سایر سکتورهای دیگر برعلاوه سکتور صحت دارد. ریاست شفاخانه تدریسی میوند خود را به عنوان  تسهیل کننده امورات سطوح مختلف و ارگان‌های ملی و بین المللی می‌پندارد.
  3. اشتراک ذیدخل بودن جامعه: شفاخانه تدریسی میوند عقیده دارد که اشتراک جامعه سبب شناسایی بهتر نیازهای صحی جامعه انکشاف مناسب پروگرام‌ها و خدمات صحی و اتخاذ تدابیر موثر درعرصه صحت می‌گردد.
  4. عدالت: شفاخانه تدریسی میوند به دسترسی عادلانه و مساویانه همه مریضان به منابع صحی و خدمات معالجوی ثالث از طریق تأمین عدالت رعایت و تطبیق قوانین مقررات اصول و لوایح که با امور کاری شفاخانه تدریسی میوند ارتباط داشته باشد باور مند است؛ و  نیز در سیستم عرضه خدمات صحی با رعایت اصل اخلاق و سلوک اسلامی و حقوق بشری در هنگام تطبیق همه موارد ضروری و لازمی تداوی مریضان و با مبارزه با هرگونه تبعیض و تعصب دینی، مذهبی، قومی، منطقوی، لسانی و جنسیتی سعی و تلاش به‏خرچ می‌دهد.
  5. اتخاذ تصامیم بر اساس شواهد: شفاخانه تدریسی میوند عقیده دارد که انکشاف طرزالعمل ها، رهنمودها، پروتوکول‌های تداوی امراض و پالیسی‌های مهم مبتنی بر اصل شواهد موجود صورت گیرد.
  6. فرهنگ مبتنی بر نتایج: شفاخانه تدریسی میوند اجراآت کارکنان خود را تقدیر؛ حمایت و معاونت کرده و از تغییرات مثبت در عرصه اجراآت کاری؛ محیط کاری مناسب که قادر به شناسایی توقعات و احترام به ارزش‌های تفاوت انسان‌ها ؛ درک؛ تصدیق و قدردانی از کمک و هم‌کاری دیگران باشد را حمایت و انکشاف می‌دهد بررسی و ارزیابی آن‏را بر اساس پیشرفت‌های کیفی و کمی وظیفه خود می‌داند و ارزش‌های فوق را در قسمت مشترکین و جامعه مدنظر می‌گیرد.
  7. کیفیت: شفاخانه تدریسی میوند متعهد است که کیفیت در خدمات صحی به معنی پاسخ گویی به نیار متقاضیان؛ فراهم نموده خدمات و پروگرام های صحی مناسب و به موقع موثر و مفید درحال رشد می باشد .
  8. تداوم: شفاخانه تدریسی میوند به ایجاد یک سیستم کار  که توسط منابع مالی ـ تخنیکی دولتی حمایت گردد متعهد و باور مند است .
  9. وقار و احترام: شفاخانه تدریسی میوند جایگاه و عقاید هر فرد بدون در نظر داشت (سن؛ نژاد؛ قوم؛ وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی ) احترام قایل است از طریق حفظ و تداوم محرمیت و تخصص؛ برخورد احترامانه، مؤدبانه و منصفانه با دیگران؛ صادق بودن و وفادار ماندن در تمام امورکاری شفاخانه تدریسی میوند؛ سایر واحد های وزارت و شرکای کاری برخورد می نماید و نیز در نظر گرفتن تمامی ارزش‌ها اولویت های استراتیژیک وزارت و اداره مربوطه در تمامی مراحل برنامه‌ریزی و تطبیقی الگوی خود قرار می‌دهد .
  10. تشویق و تحریک تیم: ارتباطات باز و صادقانه با استفاده از یک شیوه سازنده و حمایوی توأم با شریک ساختن نظریات و منابع خود قرار می‌دهد .
  11. اولویت دادن به منابع اداره مربوطه و وزارت نسبت به منابع شخصی حین اوقات رسمی: ایجاد فضای هم‌کاری متقابل در بین کارمندان؛ مخصوصاً در مواقع که یک کارمند یا یک دیپارتمنت نسبت حجم کار زیاد نمی‌تواند که به همه امور رسیدگی بکنند .
  12. ابتکار و نوآوری: از طریق ارتقاء و پذیرفتن تغییر منطقی؛ تداوم برتری و فضیلت و تلاش در جهت بهبود دانش و مهارت شفاخانه تدریسی میوند از خلاقیت و ابتکار حمایت می‌نماید.
  13. آزادی بیان: شفاخانه تدریسی میوند با ابراز نظر بدون ترس از  اتهام متقابل ؛ تشویق و تصدیق نظریات و مفکوره های جدید احترام به کرامت؛ آزادی و شایستگی انسان ها معتقد است.
  14. حساب دهی و شفافیت:  شفاخانه تدریسی میوند معتقد است تا معلومات مختلف (بودیجه؛ خدمات صحی  و اتخاذ تصامیم) باید به صورت آزادانه به دسترس قرار گیرد بر اساس پروسه های مشخص کاری شاخص های از قبل آماده شده مد نظر گرفته شده ؛ و تامین حسابدهی؛ شفافیت از طریق پذیرفتن مسولیت فردی و مسلکی تمام فعالیت های ؛ حفظ و تداوم ثابت اجراآت عالی ممکن می‌گردد.

هر دیپارتمنت به شعبه نظر به تشکیل ریاست از کوچک تا بزرگ به‏وسیله قانون و اداره «کمیسیون مستقل اصلاحت اداری و خدمات ملکی» به‏وسیله واحد های جداگانه تقسیم گردیده به رئیس؛ آمرین و مدیران عمومی شعبات مربوطه راپور و گزارش می دهند.

بست ریاست این شفاخانه رتبه دوم بوده که رئیس آن اکنون دوکتور سید رسول منگل می باشد که به اساس پیشنهاد وزارت محترم تحصیلات عالی به حیث رئیس این شفاخانه تعیین گردیده است.

شماره های تماس

ریاست :                        020-2100447

سرطبابت:                      020-2102913

آمریت مالی و اداری :       020-2102914

آمریت نرسنگ:              020-2103150

Email : maiwandhospital@kums.edu.af